Τελ. ενημέρωση: |
||
18-Nov-2020
|
Αρχ Ελλ Ιατρ, 37(6), Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2020, 727-731 ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ Η επίδραση των ενημερωτικών
και εκπαιδευτικών προγραμμάτων
στις στάσεις Β. Στυλιανού,1
Δ. Καïτελίδου,2 Ο. Κωνσταντακοπούλου,2 Γ. Χαραλάμπους3 |
Οι μεταμοσχεύσεις οργάνων και ιστών αποτελούν παγκοσμίως την πλέον διαδεδομένη μέθοδο αποκατάστασης κάποιου οργάνου που νοσεί. Παρ' όλο που η ιατρική επιστήμη στον τομέα των μεταμοσχεύσεων εξελίσσεται συνεχώς, κάθε έτος εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν περιμένοντας σε λίστες αναμονής για μεταμόσχευση. Ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο η μεταμόσχευση θεωρείται αποδεκτή μέθοδος, ενέχει ηθικούς προβληματισμούς και διλήμματα που εμποδίζουν τις λίστες δωρητών να αυξηθούν. Η εμπορευματοποίηση των οργάνων, οι θρησκευτικές πεποιθήσεις κάθε λαού και η έλλειψη εμπιστοσύνης των ατόμων έναντι της ιατρικής κοινότητας αποτελούν τις σημαντικότερες αιτίες για τη μειωμένη διαθεσιμότητα οργάνων και ιστών. Η έλλειψη σωστής πληροφόρησης και εκπαίδευσης για τις διάφορες έννοιες που διέπουν τη δωρεά αποτελεί εμπόδιο στην απόφαση για εγγραφή στα μητρώα δωρητών. Η εκπαίδευση συνιστά σημαντικό παράγοντα για την αλλαγή συμπεριφοράς σε διάφορα θέματα υγείας που απασχολούν τον γενικό πληθυσμό, ενώ η υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε φοιτητές επαγγελμάτων υγείας για τη σημασία της δωρεάς οργάνων και ιστών επιφέρει σημαντική βελτίωση στην αλλαγή των στάσεων και στην αύξηση των γνώσεων σχετικά. Η εκπαίδευση μπορεί να τροποποιήσει θετικά κάθε συμπεριφορά που εμποδίζει την προαγωγή της υγείας.
Λέξεις ευρετηρίου: Δωρεά οργάνων, Εκπαίδευση, Φοιτητές επαγγελμάτων υγείας.