Τελ. ενημέρωση:

   04-Jun-2021
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 38(3), Μάιος-Ιούνιος 2021, 367-375

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Τηλεκπαίδευση κατά την κλινική άσκηση στη Γενική Ιατρική των τελειόφοιτων φοιτητών Ιατρικής:
Μια ανάλυση με τη χρήση μικτής μεθοδολογίας

Ε. Σμυρνάκης, Ν. Βλαχόπουλος, Μ. Μοιρασγεντή, Δ.Φ. Πουρτουλίδου, Α.Α. Μπουρτζινάκου, E. Σαββίδου, A. Μπαϊμάκη, S. Aman, Σ. Κόκκαλη, Α. Μπένος
Εργαστήριο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Γενικής Ιατρικής και Έρευνας Υπηρεσιών Υγείας, Τμήμα Ιατρικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη

ΣΚΟΠΟΣ Η παρουσίαση των απόψεων των φοιτητών Ιατρικής όσον αφορά στην τηλεκπαίδευση με τη χρήση webinars.

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Κατά τη διάρκεια των 4 εβδομάδων της κλινικής άσκησης στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας (ΠΦΥ) σε κέντρα υγείας της Ελλάδας, 118 τελειόφοιτοι φοιτητές Ιατρικής κλήθηκαν να παρακολουθήσουν εθελοντικά εξ αποστάσεως σεμινάρια. Τα webinars αφορούσαν στη «Διαχείριση της πολυνοσηρότητας στην ΠΦΥ» και στην «Κινητοποιό συνέντευξη για την αλλαγή συμπεριφοράς». Στο τέλος των σεμιναρίων, ζητήθηκε από τους φοιτητές να συμπληρώσουν ένα ανώνυμο ερωτηματολόγιο που περιλάμβανε ποσοτικές ερωτήσεις για τη χρησιμότητα των webinars, βαθμονομημένες σε κλίμακα 1–5 (1=καθόλου, 5=πάρα πολύ) και ποιοτικές ερωτήσεις σχετικά με τα θετικά και τα αρνητικά τους στοιχεία.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Εκατόν δέκα από τους 118 φοιτητές παρακολούθησαν εθελοντικά τα webinars (συμμετοχή 93%) και 98 από αυτούς συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο (απαντητικότητα 89%). Το ενδιαφέρον και η χρησιμότητα των webinars αξιολογήθηκε ιδιαιτέρως θετικά (μέσος όρος απαντήσεων 3,8/5±1,02 και 4,03/5±1,13, αντίστοιχα), ενώ 58 φοιτητές (59%) δήλωσαν ότι θα επιθυμούσαν τη συμμετοχή σε webinars τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Οι ποιοτικές απαντήσεις αναδεικνύουν ως πλεονεκτήματα των webinars τον άμεσο και διαδραστικό τους χαρακτήρα, καθώς και την ευέλικτη και άνετη πρόσβαση που επιτρέπει τη συνεχή επαφή με το ακαδημαϊκό περιβάλλον. Στα μειονεκτήματα, οι φοιτητές πρόβαλαν την έλλειψη διαπροσωπικής επικοινωνίας και εξοικείωσης με τη διαδικασία, τη μεγάλη διάρκεια και ορισμένα τεχνικά ζητήματα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η χρήση των webinars αποτελεί σύγχρονο καινοτόμο εκπαιδευτικό μέσο στην προπτυχιακή εκπαίδευση αντιμετωπίζοντας με τον καλύτερο τρόπο το εμπόδιο της απόστασης που προκύπτει από την ταυτόχρονη εκπαίδευση φοιτητών σε διαφορετικά κέντρα υγείας της Ελλάδας. Η θετική αξιολόγηση της χρήσης webinars αναδεικνύει την ανάγκη ενίσχυσης ανάλογων εκπαιδευτικών προσπαθειών, συμπληρωματικά της διά ζώσης εκπαίδευσης.

Λέξεις ευρετηρίου: Γενική Οικογενειακή Ιατρική, Εξ αποστάσεως διδασκαλία, Προπτυχιακή ιατρική εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής