Τελ. ενημέρωση:

   04-Jun-2021
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 38(3), Μάιος-Ιούνιος 2021, 376-384

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Διεπαγγελματική συνεργασία και εργασιακή ικανοποίηση σε εργαζόμενους του Οργανισμού Κατά των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ)

Ν. Κοντογιάννης,1 Γ. Τούντας,1 Μ. Καντζανού,1 Ε. Πάσχου,1 Α. Τσούνης,2 Π. Σαράφης3
1Τμήμα Ιατρικής, Σχολή Επιστημών Υγείας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα
2Τμήμα Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη
3Τμήμα Νοσηλευτικής, Σχολή Επιστημών Υγείας, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λεμεσός, Κύπρος

ΣΚΟΠΟΣ Η παρούσα συγχρονική έρευνα είχε ως στόχο τη μελέτη της σχέσης της διεπαγγελματικής συνεργασίας και της επαγγελματικής ικανοποίησης στους εργαζόμενους του Οργανισμού Κατά των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ).

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Το συνολικό δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 97 άτομα. Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η κλίμακα διεπαγγελματικής συνεργασίας (Interprofessional Collaboration Scale, ICS) και η κλίμακα μέτρησης της ικανοποίησης από την εργασία (Job Satisfaction Survey, JSS). Η στατιστική ανάλυση πραγματοποιήθηκε με το λογισμικό πρόγραμμα Statistical Package for Social Sciences (SPSS), έκδοση 25.0.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Το προσωπικό αξιολόγησε τα επίπεδα διεπαγγελματικής συνεργασίας ως μέτρια. Ο παράγοντας «ειδικότητα» εμφάνισε στατιστικά σημαντική σχέση με τις διαστάσεις της επικοινωνίας και της απομόνωσης, με το ιατρικό και το νοσηλευτικό προσωπικό να εμφανίζει υψηλότερες τιμές σε σχέση με το λοιπό θεραπευτικό προσωπικό. Οι τιμές της συνολικής επαγγελματικής ικανοποίησης κυμάνθηκαν στη ζώνη της ουδετερότητας, με εξαίρεση τους ιατρούς, οι οποίοι δεν ήταν ικανοποιημένοι από την εργασία τους. Σε σχέση με τις επί μέρους διαστάσεις της επαγγελματικής ικανοποίησης, η φύση της εργασίας ήταν ο παράγοντας με τις υψηλότερες τιμές, ενώ οι εργαζόμενοι εξέφρασαν μεγαλύτερη δυσαρέσκεια σε σχέση με τις δυνατότητες επαγγελματικής τους εξέλιξης, τις πρόσθετες παροχές και τα προσδοκώμενα οφέλη. Η σχέση μεταξύ διεπαγγελματικής συνεργασίας και επαγγελματικής ικανοποίησης ήταν θετική σε στατιστικά σημαντικό επίπεδο (r=0,36, p<0,001), ενώ, όπως φάνηκε στην ανάλυση γραμμικής παλινδρόμησης, η διεπαγγελματική συνεργασία αποτελούσε θετικό προγνωστικό παράγοντα της επαγγελματικής ικανοποίησης (β=0,56, p<0,001).

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η βελτίωση των επιπέδων διεπαγγελματικής συνεργασίας, μέσω κατάλληλα διαμορφωμένων δράσεων επαγγελματικής εκπαίδευσης, θα μπορούσε να αποτελέσει προτεραιότητα των οργανισμών, με τελικό στόχο τη βελτίωση της αίσθησης ικανοποίησης του προσωπικού αλλά και των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας.

Λέξεις ευρετηρίου: Διεπαγγελματική συνεργασία, Επαγγελματίες υγείας, Επαγγελματική ικανοποίηση, Επικοινωνία, Υπηρεσίες υγείας.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής