Τελ. ενημέρωση: |
||
06-Jul-2023
|
Αρχ Ελλ Ιατρ, 40(4), Ιούλιος-Αύγουστος 2023, 500-508 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Η επίδραση της COVID-19 στην ιατρική εκπαίδευση: Α. Πλιακοπάνου, Θ. Τσέλιγκα |
ΣΚΟΠΟΣ Η διερεύνηση των αντιλήψεων προπτυχιακών φοιτητών Ιατρικής για την έκτακτη εφαρμογή διαδικτυακής εκπαίδευσης λόγω της πανδημίας COVID-19 στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Ένα αυτοδιαχειριζόμενο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο απευθύνθηκε σε προπτυχιακούς φοιτητές Ιατρικής ώστε να αξιολογηθεί η εξοικείωσή τους με ψηφιακά εργαλεία πριν από την πανδημία, η πρόσβασή τους στην τεχνολογία, η διεξαγωγή κλινικών και διαλέξεων μετά την εμφάνιση της πανδημίας, η εμπειρία τους με τις εξετάσεις και η γενικότερη στάση τους μετά τη διακοπή της εκπαίδευσής τους, καθώς και ο ρόλος τους στη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν συνολικά 140 φοιτητές Ιατρικής. Οι Έλληνες φοιτητές Ιατρικής φάνηκαν περισσότερο εξοικειωμένοι με τη διαδικτυακή μάθηση πριν από την πανδημία COVID-19 σε σύγκριση με τους συμφοιτητές τους στο εξωτερικό, ενώ τα τεχνολογικά εργαλεία φάνηκαν ότι ήταν γενικά προσβάσιμα από την αρχή της πανδημίας. Ένα υβριδικό μοντέλο διαδικτυακής εκπαίδευσης χρησιμοποιήθηκε για την εξ αποστάσεως διδασκαλία με ηλεκτρονικές διαλέξεις, που αξιολογήθηκαν ως εξαιρετικά αποτελεσματικές από τους Έλληνες, αλλά ως λιγότερο αποδοτικές από ξένους φοιτητές. Οι διαδικτυακές εξετάσεις διεξήχθησαν με ανεπαρκή επιτήρηση και περιορισμένο χρόνο. Οι κλινικές και εργαστηριακές δεξιότητες, τα επίπεδα άγχους και η παραγωγικότητα των φοιτητών Ιατρικής φάνηκαν να επηρεάζονται αρνητικά, ενώ οι τεχνολογικές τους δεξιότητες ενισχύθηκαν. Καταγράφηκε ακόμη προθυμία των φοιτητών να εκπαιδευτούν κατάλληλα ώστε να συμβάλλουν εθελοντικά στην υγειονομική κρίση, αν και η επικαιροποίηση του προγράμματος σπουδών για ζητήματα σχετικά με την πανδημία COVID-19 κρίθηκε γενικά ανεπαρκής.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Δόθηκε μια επισκόπηση των επιπτώσεων της εν εξελίξει πανδημίας στην ιατρική εκπαίδευση. Η επείγουσα στροφή στη διαδικτυακή διδασκαλία μπορεί να συνδράμει στον σχεδιασμό αποτελεσματικών διδακτικών προσεγγίσεων για μελλοντικές κρίσεις. Ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος της πανδημίας στην ιατρική εκπαίδευση μένει να φανεί όταν υποχωρήσει η πανδημία.
Λέξεις ευρετηρίου: Εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Ιατρική εκπαίδευση, Ιατρική εκπαίδευση προπτυχιακών φοιτητών, COVID-19.