Τελ. ενημέρωση:

   29-Nov-2023
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 40(6), Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2023, 808-816

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Δημογραφικά και επαγγελματικά χαρακτηριστικά των επαγγελματιών υγείας
και η αξιοποίηση των πηγών πληροφόρησης για την COVID-19

Χ. Πλατής,1,3 Α. Πασσιά,2,3 Π. Θεοδώρου,3 Μ.Ε. Ψωμιάδη,4 Δ. Νιάκας3,5
1Κέντρο Κοστολόγησης και Τεκμηρίωσης Νοσοκομειακών Υπηρεσιών ΑΕ, Αθήνα
2Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Παπαγεωργίου», Θεσσαλονίκη
3Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Διοίκηση Μονάδων Υγείας», Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα
4Διεύθυνση Επιχειρησιακής Ετοιμότητας Εκτάκτων Καταστάσεων Δημόσιας Υγείας, Υπουργείο Υγείας, Αθήνα
5Ιατρική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα

ΣΚΟΠΟΣ Η μελέτη της πληροφοριακής συμπεριφοράς του ιατρικού και του νοσηλευτικού προσωπικού του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης (ΓΝΘ) «Παπαγεωργίου» κατά τη διάρκεια της πανδημίας της COVID-19, καθώς και της διαφοροποίησης των εν λόγω μελετώμενων χαρακτηριστικών βάσει των δημογραφικών γνωρισμάτων του προσωπικού.

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Η έρευνα διεξήχθη από τον Μάρτιο έως τον Απρίλιο του 2021, ενώ το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 232/300 ιατροί και νοσηλευτές (ποσοστό ανταπόκρισης: 77,3%) του προσωπικού του ΓΝΘ «Παπαγεωργίου». Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου για τις απόψεις των συμμετεχόντων σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου και την εκτίμηση της πληροφοριακής συμπεριφοράς του δείγματος και, πιο συγκεκριμένα, σχετικά με τις πηγές που χρησιμοποιούν για την αναζήτηση των πληροφοριών. Όλοι οι έλεγχοι που διενεργήθηκαν ήταν αμφίπλευροι και η στατιστική σημαντικότητα τέθηκε στο επίπεδο α=0,05.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Η πλειοψηφία του δείγματος χρησιμοποιούσε συχνά έως πολύ συχνά ως πηγές πληροφοριών ηλεκτρονικά περιοδικά και βάσεις επιστημονικών δεδομένων (π.χ. PubMed, Medline), διαδικτυακές μηχανές (π.χ. Google), πρωτόκολλα (guidelines) από ιατρικές εταιρείες, συναδέλφους, αλλά και τις ιστοσελίδες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ). Αντίθετα, χρησιμοποιούσε σπάνια ή καθόλου άλλες πηγές, όπως τη βιβλιοθήκη του Νοσοκομείου, μέλη της οικογένειας, μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter) και μέσα μαζικής ενημέρωσης (ΜΜΕ). Παράλληλα, οι συμμετέχοντες που είχαν μεγαλύτερη πρόσβαση στον υπολογιστή/διαδίκτυο χρησιμοποιούσαν σημαντικά συχνότερα το διαδίκτυο, ενώ οι συμμετέχοντες που έκαναν χρήση του διαδικτύου συχνότερα έτειναν να αναζητούν και σημαντικά συχνότερα πληροφορίες σχετικά με την COVID-19, αλλά και πληροφορίες από ιατρικές βιβλιοθήκες και άλλες παρόμοιες πηγές. Επίσης, οι συμμετέχοντες που αναζητούσαν συχνότερα πληροφορίες από ιατρικές βιβλιοθήκες και άλλες παρόμοιες πηγές αναζητούσαν και στατιστικώς σημαντικά συχνότερα πληροφορίες από μη ιατρικές πηγές. Επιπρόσθετα, οι νοσηλευτές χρησιμοποιούσαν λιγότερο το διαδίκτυο και αναζητούσαν λιγότερο συχνά πληροφορίες από ιατρικές βιβλιοθήκες και άλλες παρόμοιες πηγές σε σχέση με τους ιατρούς, ενώ οι συμμετέχοντες που είχαν ολοκληρώσει τουλάχιστον τις μεταπτυχιακές τους σπουδές χρησιμοποιούσαν σημαντικά περισσότερο το διαδίκτυο, ενώ αναζητούσαν συχνότερα πληροφορίες από ιατρικές βιβλιοθήκες και άλλες παρόμοιες πηγές. Τέλος, οι συμμετέχοντες που είχαν τουλάχιστον 11 έτη επαγγελματικής εμπειρίας αναζητούσαν συχνότερα πληροφορίες από μη ιατρικές πηγές, συγκριτικά με τους συμμετέχοντες με μικρότερη εργασιακή εμπειρία.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η συνεχής ενημέρωση και πληροφόρηση του ιατρικού και του νοσηλευτικού προσωπικού συνιστούν σημαντικούς παράγοντες βελτίωσης του επιπέδου παροχής των υπηρεσιών υγείας. Η διερεύνηση των πηγών πληροφόρησής τους θα μπορούσε να συμβάλλει στην καλύτερη επικαιροποίηση και διαχείριση των γνώσεών τους και τη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος αναζήτησης της πληροφορίας.

Λέξεις ευρετηρίου: ΓΝΘ «Παπαγεωργίου», Επαγγελματίες υγείας, COVID-19, Πηγές πληροφοριών, Πληροφοριακή συμπεριφορά.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής