![]() |
![]() ![]() Τελ. ενημέρωση: |
![]() |
|
18-Feb-2025
|
![]() |
Αρχ Ελλ Ιατρ, 42(2), Μάρτιος-Απρίλιος 2025, 236-242 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Αξιολόγηση ακαδημαϊκών μαθημάτων
με τη χρήση chatbot Γ. Τζίτζιου,
Ι. Δράτσιου,
Η. Τσουπούρογλου,
E. Ντάφλη,
Π.Δ. Μπαμίδης |
ΣΚΟΠΟΣ Η εφαρμογή πτυχών της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) στην ιατρική εκπαίδευση μέσω των διαλογικών πρακτόρων (conversational agents) με σκοπό τη βελτίωση της διαδικασίας αξιολόγησης των ακαδημαϊκών μαθημάτων. Πιο συγκεκριμένα, στόχος ήταν η ανάπτυξη ενός chatbot που βασίζεται στο ερωτηματολόγιο αξιολόγησης ακαδημαϊκών μαθημάτων της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και η διερεύνηση του βαθμού ευχρηστίας και εμπειρίας χρήσης των φοιτητών Ιατρικής σε σύγκριση με το ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο αξιολόγησης.
ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Η πλατφόρμα Rasa Open Source χρησιμοποιήθηκε για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του chatbot, στο οποίο δόθηκε το όνομα «Θάλεια». Η πειραματική διαδικασία έλαβε χώρα μετά την ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού μαθήματος «Ιατρική εκπαίδευση» του Τμήματος Ιατρικής (ΑΠΘ), όπου οι φοιτητές κλήθηκαν να αξιολογήσουν το μάθημα χρησιμοποιώντας το ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο της ΜΟΔΙΠ (ομάδα ελέγχου, n=23) και το chatbot «Θάλεια» (πειραματική ομάδα, n=17). Στη συνέχεια, διερευνήθηκε ο βαθμός της «αντιλαμβανόμενης ευχαρίστησης», «αντιλαμβανόμενης ευκολίας χρήσης», «αντιλαμβανόμενης χρησιμότητας», «αντιλαμβανόμενης αξιοπιστίας», «στάσης ως προς τη συμμετοχή» και «πρόθεσης συμμετοχής» μέσω έγκυρης κλίμακας, καθώς και ο βαθμός ευχρηστίας του chatbot μέσω του ερωτηματολογίου Chatbot Usability Questionnaire (CUQ).
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι η τεχνολογία του chatbot συνιστά μια καινοτόμο εφαρμογή που μπορεί να αξιοποιηθεί επιτυχώς για την αξιολόγηση ακαδημαϊκών μαθημάτων, συγκεντρώνοντας υψηλότερη βαθμολογία σε όλους τους άξονες ευχρηστίας που διερευνήθηκαν σε σύγκριση με το ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο. Επί πλέον, τα αποτελέσματα αξιολόγησης της ευχρηστίας του chatbot συγκέντρωσαν μέση τιμή 63,2±11, μια ικανοποιητική επίδοση.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Τα ευρήματα της μελέτης αναδεικνύουν την αποδοχή και τη θετική ανταπόκριση των φοιτητών Ιατρικής στην αξιοποίηση του chatbot για την αξιολόγηση των ακαδημαϊκών μαθημάτων. Η επιτυχής αλληλεπίδραση με την τεχνολογία του chatbot θέτει τη βάση για τη συμπερίληψή της ως μια καινοτόμο μέθοδο αξιολόγησης ακαδημαϊκών μαθημάτων που μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερα ποσοστά ανταπόκρισης των φοιτητών, αλλά και στη συλλογή ποιοτικής ανατροφοδότησης.
Λέξεις ευρετηρίου: Αξιολόγηση ακαδημαϊκών μαθημάτων, Αξιολόγηση ευχρηστίας, Ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο αξιολόγησης μαθημάτων, Ιατρική εκπαίδευση, Chatbot.