![]() |
![]() ![]() Τελ. ενημέρωση: |
![]() |
|
29-Sep-2025
|
![]() |
Αρχ Ελλ Ιατρ, 42(6), Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2025, 810-818 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Αντιλήψεις για τον τρόπο ηγεσίας μεταξύ σχολικών νοσηλευτών και διευθυντών στο εκπαιδευτικό περιβάλλον της Κρήτης Α. Ευθυμίου,1 Α. Μερκούρης,2 Α. Καλαϊτζάκη,3 Μ. Λιναρδάκης,4 Μ. Ροβίθης5 |
ΣΚΟΠΟΣ Η διερεύνηση των αντιλήψεων των διευθυντών, των υποδιευθυντών και των σχολικών νοσηλευτών για το είδος της ηγεσίας που εφαρμόζουν οι διευθυντές και οι υποδιευθυντές σε γενικά και ειδικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Περιφέρεια Κρήτης.
ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΣ Εφαρμόστηκε συγχρονική μελέτη, η οποία διεξήχθη από τον Μάιο μέχρι τον Ιούνιο του 2022, σε 87 σχολικούς νοσηλευτές, 82 διευθυντές και 62 υποδιευθυντές σε 91, επί συνόλου 122, γενικώς και ειδικώς σχολεία της Κρήτης όπου εργάζονταν σχολικοί νοσηλευτές. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το πολυπαραγοντικό ερωτηματολόγιο ηγεσίας (Multifactor Leadership Questionnaire, MLQ) (Form 5x), που αναπτύχθηκε από τους Avolio και Bass. Εφαρμόστηκε η μέθοδος της δειγματοληψίας ευκολίας. Τα επίπεδα βαθμολογίας των κλιμάκων και των υποκλιμάκων του MLQ συγκρίθηκαν μεταξύ των τριών ομάδων σχολικών νοσηλευτών και διευθυντών, χρησιμοποιώντας πολυμεταβλητή ανάλυση συνδιακύμανσης.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Οι διευθυντές κατέγραψαν υψηλότερα μέσα επίπεδα βαθμολογίας ηγεσίας σε σχέση με τους υποδιευθυντές και τους σχολικούς νοσηλευτές στη συνολική ηγεσία (71,1 έναντι 68,2 και 62,8, αντίστοιχα, p<0,001), στη μετασχηματιστική ηγεσία (71,3, p=0,005) και στην παθητική ηγεσία (65,5, p=0,091). Αντίθετα, οι υποδιευθυντές κατέγραψαν υψηλότερα επίπεδα στη συναλλακτική ηγεσία (43,7, p=0,032). Οι σχολικοί νοσηλευτές κατέγραψαν χαμηλότερες βαθμολογίες σε όλες τις υποκλίμακες, ιδίως στην επί πλέον προσπάθεια (extra effort) έναντι των διευθυντών και των υποδιευθυντών (40,8 έναντι 60,2 ή 63,1, αντίστοιχα, p<0,05). Οι διαφορές στις αντιλήψεις των τρόπων ηγεσίας αποδίδονται στις διαφορετικές ευθύνες και στις προσδοκίες μεταξύ των ομάδων.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η παρούσα μελέτη αναδεικνύει τη διαφοροποίηση η οποία παρατηρείται μεταξύ διευθυντών, υποδιευθυντών και σχολικών νοσηλευτών στην αντίληψή τους αναφορικά με το είδος ηγεσίας που εφαρμόζεται στα σχολικά περιβάλλοντα όπου εργάζονται και την ανάγκη ανάπτυξης διοικητικών παρεμβάσεων για την ενίσχυση της ομαδικότητας και της συνεργασίας, συμβάλλοντας σε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα.
Λέξεις ευρετηρίου: Διευθυντές, Μετασχηματιστική, Παθητική ηγεσία, Συναλλακτική, Σχολικοί νοσηλευτές.