Τελ. ενημέρωση:

   29-Sep-2025
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 42(6), Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2025, 764-770

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Η αποτύπωση της εμπειρίας των ληπτών υπηρεσιών υγείας
από τις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε δομές στην ελληνική περιφέρεια

Γ. Μανομενίδης,1 Π. Θεοδώρου,2 Μ. Παπαστάμκου,2 Π. Λιαμοπούλου,3 Θ. Μπελλάλη2,3,4
1Τμήμα Νοσηλευτικής, Σχολή Επιστημών Υγείας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Αλεξανδρούπολη
2Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Διοίκησης Μονάδων Υγείας, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα
3Τμήμα Νοσηλευτικής, Σχολή Επιστημών Υγείας, Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, Θεσσαλονίκη
4Επισκέπτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών Υγείας, Σχολή Θετικών Επιστημών, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Έγκωμη, Λευκωσία, Κύπρος

ΣΚΟΠΟΣ Η καταγραφή των εμπειριών των ληπτών υπηρεσιών υγείας από δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (ΠΦΥ) της ελληνικής περιφέρειας.

ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΣ Διεξήχθη συγχρονική μελέτη με τη χρήση ερωτηματολογίου, από τον Φεβρουάριο έως τον Μάρτιο του 2024, σε πέντε δημόσιες πρωτοβάθμιες δομές Περιφερειακής Ενότητας της Βόρειας Ελλάδας. To ερωτηματολόγιο που χορηγήθηκε στους συμμετέχοντες περιλάμβανε ερωτήσεις δημογραφικών χαρακτηριστικών, καθώς και την κλίμακα αξιολόγησης της εμπειρίας των ληπτών υπηρεσιών υγείας από την ΠΦΥ. Διανεμήθηκαν συνολικά 320 ερωτηματολόγια, από τα οποία συμπληρώθηκαν τα 296 (ποσοστό ανταπόκρισης: 92,5%). Η ανάλυση των δεδομένων διενεργήθηκε με το λογισμικό πρόγραμμα Statistical Package for Social Sciences (IBM SPSS), έκδοση 24.0.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας των ληπτών υπηρεσιών υγείας από την ΠΦΥ, όσο και οι επί μέρους διαστάσεις της, ήταν αρκετά θετική. Την υψηλότερη βαθμολογία συγκέντρωσε η διάσταση που αφορούσε στη «συνέχεια της φροντίδας», ενώ η διάσταση με τη μικρότερη βαθμολογία αφορούσε στην «προσβασιμότητα». Τα επίπεδα της συνολικής αξιολόγησης της εμπειρίας βρέθηκαν να είναι υψηλότερα στις τοπικές μονάδες υγείας (ΤΟΜΥ), σε σχέση με τα κέντρα υγείας (ΚΥ), ενώ η μεγαλύτερη συχνότητα επισκέψεων στην πρωτοβάθμια δομή και το υψηλότερο εισόδημα βρέθηκε να σχετίζονται με τα αυξημένα επίπεδα της συνολικής αξιολόγησης από την εμπειρία στη δομή.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η αξιολόγηση της εμπειρίας των ληπτών από την παροχή υπηρεσιών στις δομές ΠΦΥ μπορεί να χαρακτηριστεί πολύ θετική, καθώς σημειώθηκαν υψηλά ποσοστά ικανοποίησης, ενώ, παράλληλα, αναδείχθηκε ο ρόλος των ΤΟΜΥ ως βασικός φορέας παροχής υπηρεσιών της ΠΦΥ, αλλά και η ανάγκη ενίσχυσης της λειτουργίας αυτών.

Λέξεις ευρετηρίου: Εμπειρίες ασθενών, Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, Υπηρεσίες υγείας.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής